Ďalšie
odkazy Other Links Vysokor. trate |
Vysokorýchlostné trate Kalifornie (USA) |
Železničná doprava v Kalifornii, USA je (obdobne ako napr. na Slovensku) posledných cca 40 rokov pre vedenie krajiny "piatym kolesom auta", avšak je v nej plánovaný rozsah vysokorýchlostných tratí - potom, ako voliči tohoto štátu v novembri 2008 dali v referende súhlas s investíciou 10 mld. USD, začala sa tam výstavba prvej vysokorýchlostnej trate Severnej Ameriky. (IRJ) :
Mapa VRT v Kalifornii na Google Map
Zst. Anaheim, CA ARTIC | ||
San Francisco Transbay Terminal | Sacramento | |
Sacramento
California High Speed Rail - oficiálna stránka
Medzi ďalšie zaujímavé plánované projekty hromadnej diaľkovej dopravy USA patria:
Neustále rastúce ceny ropy však nútia krajinu prehodnotiť všetky dopravné systémy, ktorích závislosť práve na tejto surovine je značná.
Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len
svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
Ďalšie odkazy/Other Links:
Strana vytvorená / Site created : 11-V-2009
Posledná aktualizácia / Last update : 08-V-2009