Ďalšie odkazy
Other Links
Vysokor. trate
Vysokorýchlostné trate Kalifornie (USA)  

Železničná doprava v Kalifornii, USA je (obdobne ako napr. na Slovensku) posledných cca 40 rokov pre vedenie krajiny "piatym kolesom auta", avšak je v nej plánovaný rozsah vysokorýchlostných tratí - potom, ako voliči tohoto štátu v novembri 2008 dali v referende súhlas s investíciou 10 mld. USD, začala sa tam výstavba prvej vysokorýchlostnej trate Severnej Ameriky. (IRJ) :

VRT v Kalifornii

Mapa VRT v Kalifornii na Google Map

 
    Zst. Anaheim, CA ARTIC
     
 
San Francisco Transbay Terminal   Sacramento
     
     
     
     

Sacramento

California High Speed Rail - oficiálna stránka

Medzi ďalšie zaujímavé plánované projekty hromadnej diaľkovej dopravy USA patria:

  • CyberTran
  • MegaRail (slovenská verzia sa pripravuje)
  • Eurázijsko-americké dopravné spojenie 80 km širokým Beringovym prielivom mostom alebo (pravdepodobnejším) tunelom
  • Neustále rastúce ceny ropy však nútia krajinu prehodnotiť všetky dopravné systémy, ktorích závislosť práve na tejto surovine je značná.

    Acela
    Acela
      Webring vysokorýchlostných vlakov (USA)     Na začiatok strany

    Vysokorýchlostný vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou minimálne 250 km/h ( norma UIC a ) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o "vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
    S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen ), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
    Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou

  • minimálne 250 km/h v krajinách: Španielsko , Francúzsko , Veľká Británia , Belgicko , Taliansko , Nemecko , Južná Kórea , Japonsko
  • do 250 km/h aj v krajinách: Holandsko, Luxembursko, Švajčiarsko , Rakúsko, Turecko , Kazachstan, Čína , USA , Kanada
  • V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.

    Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.

    Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.

    Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:

  • aktívny - vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria (od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
  • pasívny - vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
  • Ďalšie odkazy/Other Links:Na začiatok strany

  • Svetový prehľad rýchlostí 1997
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta (základné parametre)
  • Železničná URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou technológiou (len nemecky a anglicky)
  • EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej želelezničnej doprave (len anglicky)
  • International Railway Journal (len anglicky)
  • Railway Gazette International (len anglicky)
  • UIC: vysokorýchlostná železničná doprava
  • Železničná technológia (len anglicky)
  • Vlaky s naklápacími súpravami - URL Klubu přátel železnic
  • Vysokorýchlostná žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího Kinského
  • Na začiatok stranyVysokorýchlostná železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
  • Novinka / New Transatlantický železničný tunel - stránky servra cs.wikipedia.org
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné parametre
  • Súčasné tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre hromadnú prepravu osôb
  • How High Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z Scientific American
  • High Speed Trains around the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami o vysokorýchlostných železniciach
  • Yahoo! High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
  • Paul Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
  • 30 Years of High Speed Railways - An informative overview of high speed rail from the October 1994 issue of Japan Railway & Transport Review
  • Lux's High Speed Train Drawings - Drawings and technical data on various high speed trains
  • http://www.train-rail.com/
  • oficiálne servre: MÁV , PKP , , ÖBB , DB , SNCF , SNCB , FS , Trenitalia , SBB , RENFE , CP , SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys , Cisalpino , KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC , Trans-European Railway (TER) , CER , European Railway Research Advisory Coucil (ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS , EIM , European Railway Agency (ERA) , OSŽD/ОСЖД , Railneteurope , Railteam
  • iné servre: Trainweb , European Railfan Server , Hochgeschwindigkeitszüge , La Vie du Rail , Railway Gazette International , International Railway Journal , Railway Age , Rail Pictures , Bahnbilder , RailServe , Raileurope

  • Strana vytvorená / Site created : 11-V-2009
    Posledná aktualizácia / Last update : 08-V-2009
    Späť